Boek nu je vliegticket!

22 december 2019 - Praya, Indonesië

Welkom in Indonesië! Lang niet gezien, dat is al meer dan twee maanden geleden. Vandaag zal ik jullie meenemen naar mijn huis. Ik bedacht me dat ik volgens mij nog niet zo veel heb verteld over mijn ‘woonsituatie’. Stel je dus lekker voor dat je hier bij op bezoek komt in Indonesië, lekker weg uit die drukte en kou daar. Neem de tijd, het is een lang verhaal, lees het twee keer als je daar tijd voor kan maken!

IMG_5765

IMG_5764

Stel je voor: je rijdt nu op je scooter ons hofje in. Pas op voor je hoofd, want er hangt een slagboom! ’s Avonds gaat die dicht, zodat er geen enge mensen zomaar binnen kunnen komen. Ons hofje is vergelijkbaar met mijn straat in Enschede, met ¼ van de Klokkenbuurt in Harfsen of ter grootte van het weggetje bij mijn vader. De huizen zijn echt mooi, ik leef in een rijke buurt en heb een goed huis. Ik geef toe, je hobbelt nu wel een beetje op je scooter, want de weg is gemaakt van zand en stenen en er zitten veel gaten in de weg. Er groeien helaas geen mooie planten, er staan alleen een paar bomen die voor wat schaduw zorgen. In totaal wonen er ongeveer 70 mensen denk ik. De kindjes die op straat spelen rennen nu naar je toe en roepen ‘Hallo!’, ‘Apa kabar?’ en de kinderen die een beetje Engels kunnen schreeuwen ‘How are you?’ en ‘What’s your name?’. De huizen die er staan zijn mooi vergeleken met de doorsnee huizen hier en gewoon gemaakt van steen. Ze zijn heel erg hoog, want dan kan de warmte de hoogte in. Elk huis heeft een poort met een hek, die moet beschermen tegen indringers. Iets verder doorrijden nog hoor, dan kom je bij ons huis!

IMG_5762

IMG_5760

Welkom! Zoals je kan zien is ons huis is gebouwd op een soort van verhoging. Daardoor hebben we een soort van veranda (niet te veel bij voorstellen hoor, het is gewoon een plateau van 8m2). Daarop kunnen we misschien vanavond chillen?

IMG_5747

Kom binnen, vergeet je niet je schoenen uit te doen? Dat is namelijk normaal hier. De vloer is gemaakt van glimmende tegels, dat is mooi maar het wordt wel snel vies. Ik moet het maar snel weer een keer vegen met de bezem. Kijk uit voor de scooters hoor, die staan misschien een beetje in de weg als je naar binnen komt. Zet jij anders ook even je scooter binnen? Dan wordt die namelijk niet gestolen.

IMG_5750

Als je om je heen kijkt zie je een grote ruimte. Toen ik de eerste keer in zo’n huis binnenkwam viel gelijk op dat er gewoon een peertje in het plafond zit als lap; zonder lampenkap of bolletje ofzo. Dat is namelijk overbodige luxe die we in Nederland hebben.

IMG_5749

IMG_5758

We hebben geen keuken want het huis is nog niet klaar. De trap die je daar dus ziet gaat nergens naartoe; er ligt een golfplaat op zodat er geen regen naar binnen kan komen. Heb je zin in wat drinken? Water uit de kraan kan je niet drinken, dan wordt je misschien ziek. We hebben wel een waterdispenser met een gallon van 19 liter waar water uit komt. Ik kan ook thee voor je maken daarmee! De bananen van onze bananenboom in de tuin zijn helaas nog niet rijp, misschien als je over een maandje weer terug komt. Heb je anders zin in een tosti met pittige chilisaus? Met het broodrooster maken we namelijk gewoon een tosti van tarwebrood en cheddar kaas. De waterdispenser en broodrooster staan op een soort van bureautje. Deze staat naast een koelkast. Wist je dat dat in Bahasa Indonesia ook ‘koelkast’ is?

Als we binnen de ventilator aanzetten is het hier wel te doen. Anders moet je maar even een korte broek aan doen. In huis kan dat wel. Buiten zouden mensen dat onbeschoft vinden. Buiten zitten is nu niet echt fijn, het is erg warm. We hebben ook niet echt een fijne tuin waar je lekker buiten kan zitten.

Ga maar lekker op de bank zitten. Hij is misschien een beetje hard, maar met een kussentje in je rug kan je er lekker op zitten. Alsjeblieft, hier is je thee en de tosti. We hebben geen tv, maar we kunnen wel een aflevering van ‘Expeditie Robinson’ of ‘First dates’ kijken als je daar zin in hebt? Cheyenne, mijn huisgenoot, wil vast meekijken. Mijn andere huisgenoot, de Indonesische Wawan, is niet thuis, die is 6 weken naar zijn vriendin in Nederland.

IMG_5757IMG_5754

Voor als je straks naar de wc moet, we hebben er twee. Durf je op een sta-wc? Wel goed mikken he! Anders hebben we ook een wc pot in de badkamer aan de rechterkant. Daar kan je ook douchen. Tenminste, als er water is. Anders moet je met het roze bakje wat water uit de ton pakken. Zo kan je je ook opfrissen, je hebt immers een lange reis gehad. Pak maar gewoon zeep van mij hoor, als je maar wel zuinig doet met de Rituals douchegel die ik nog uit Nederland had meegenomen! Een nadeel is wel dat je altijd natte voeten krijgt in deze ruimte, want er is geen wastafel in de badkamer. De deur is gemaakt van een soort van plastic, je kan hem op slot doen met het schuifje. De grond lijkt vies, maar dat valt wel mee. Kijk, uit die gaatjes komen reusachtige mieren, maar die doen geen vlieg kwaad hoor.

Wie klopt daar op de deur? Ik denk dat het de buurkindjes zijn die willen spelen. Ik doe zachtjes de deur open en laat ze schrikken. Ze rennen lachend weg. Kom, laten we gelijk even hoi zeggen tegen mijn stagebegeleider. Tien meter verderop in het huis naast ons wonen Jill, Khalid en hun kinderen Jaida (10) en D’Jay (5). Hun pleegzoon Syem (29) woont er sinds een maand ook weer bij in. Een leuke en lieve familie! Als je zin hebt kunnen we hier wel even gezellig wat gaan drinken op hun veranda. Als je thee of koffie wil in Indonesië krijg je het meestal met heel veel suiker, maar bij Jill weten ze gelukkig dat wij het in Nederland (meestal) zonder suiker drinken. Hoor je dat belletje? Daar komt Twinkel aangerend, hun katje van 6 maanden. Ze is heel lief en komt vaak bij je zitten, ze houdt van aandacht. De boom die hier in de betegelde tuin staat zat eerst helemaal vol met heerlijke mango’s, maar het seizoen is helaas nu weer voorbij.

IMG_5763

Laten we even naar de andere Nederlandse studenten Sterre, Lisanne en Dimphy gaan. Hun poort zit weer dicht, dus die schuiven we even open (niet schrikken van het geluid). Kijk, hier in de tuin staan een paar Aloë Vera planten, heel handig voor als je je weer eens niet goed hebt ingesmeerd tegen de zon. We lopen nu hun veranda op. Doe je je schoenen uit? De meiden hebben hier ook allemaal hun eigen kamer. Zij hebben wel een keuken; een soort van aanrechtblad met ook een wasbak. Er staat ook een kookplaat op de wasbak. De meiden hebben ook een huisdier; meneer de Gekko. Hoor je die honden ook huilen in de verte? Dat zijn straathonden. Honden worden hier namelijk niet gehouden als huisdier. Mensen vinden het raar dat jij thuis in Nederland wel een hond hebt, sommige mensen zijn zelfs banger voor honden dan voor apen. In dit huis staat ook de wasmachine, waar je de was kan doen. Je moet zelf de wasmachine 3 keer vullen met water en met sop, hij is niet aangesloten op het waternetwerk. Maar zelf heb ik nog maar 1 keer hier gewassen, want daarna ging hij kapot en toen hij weer gemaakt was is er sindsdien nog niet genoeg water geweest. Vandaar dat ik mijn was altijd weg breng, voor ongeveer €1,- is je was dan weer schoon.

IMG_5752IMG_5751

Vanavond kan je wel in mijn bed slapen. Ik heb mijn kamer even opgeruimd voor je, meestal is het daar namelijk een bende. Er staat een kast gemaakt van hard plastic waar ik al mijn kleren in heb gestopt. Het bed is lekker groot, zodat je in je eentje er heerlijk in kan slapen. Het is een boxpring, het frame is ingepakt met plastic om te voorkomen dat het vies en vochtig wordt. Op je hoeslaken ligt wel een fleecedekentje, maar ik denk dat je die niet nodig hebt; het is hier warm zat. Je kan beter de ventilator op je voeten richten, dan voelt het toch wat koeler en wordt je minder snel gestoken door de muggen. Je moet je raam ’s nachts maar niet open zetten; je weet nooit wat er ’s nachts binnen komt. Ik doe het zelf eigenlijk nooit, maar als je het fijn vind moet je voor het slapengaan even anti-insectengif sprayen voor het ongedierte. Kijk hier, deze foto’s had ik meegenomen uit Nederland en opgehangen. Dit is mijn familie, dit zijn mijn vrienden en dit zijn Tijgertje en Maui, onze katten in Nederland. Of nouja, Maui is er niet meer helaas…

Als je morgen wakker wordt kunnen we rijst als ontbijt eten. Anders is er ook havermout, fruit of brood hoor. Voor nu hoop ik dat je lekker gaat slapen. Selamat malam! Je bent hier altijd welkom, want iedereen is zo gastvrij!

1. Vera:
    22 december 2019
    Oh nice! heb altijd al willen douchen met mn poten in de plee, love-it!
  2. Judith:
    22 december 2019
    Ja echt super chill! De kat drinkt daar ook wel eens uit
  3. Annette Zwaaij:
    22 december 2019
    ha, ha die Vera! En ach die Twinkel. Meenemen Judith? Mag vast wel ;)
    Het is weer een mooi verhaal. Best een soort van studentenhuis dus.
  4. Judith:
    Twinkel mag niet mee :(
  5. Diny Zwaaij:
    22 december 2019
    Heb genoten van mijn bezoek aan jou, en ga nu naar mijn eigen bed, trusten!
  6. Judith:
    Haha slaaplekker!
  7. Mia de jong:
    23 december 2019
    Hallo Judith, dank je wel voor al je mooie verhalen over je belevenissen in Indonesie.
    Ik wens je alvast fijne kerstdagen (al zullen die ineen moslimland niet zo gevierd worden)
    en een geweldig 2020, lieve groetjes, Mia
  8. Judith: