Lekker met je handen eten

21 oktober 2019 - Praya, Indonesië

Hey allemaal!

Zondag zouden we eigenlijk gaan surfen, alleen dat ging helaas niet door. We zijn op de scooter naar Kuta gereden, daar is een mooi strand. Het was heerlijk om daar een beetje te chillen en in de zee te zwemmen. Zelfs bij het strand is het eten goedkoop, zo betaalde ik 40.000 IDR voor twee flesjes water en een maaltijd van rijst en groente. Omgerekend is dat €2,57. In het water liggen allemaal (vissers)bootjes. Het strand was heel rustig. Er zijn wel wat toeristen en mensen die spulletjes aan je proberen te verkopen. Dat wordt ook veel door kinderen gedaan, het is dan wel zielig om ze weg te moeten sturen en niks van ze te kopen. Aan de andere kant zou je hier alleen maar kinderarbeid mee stimuleren.

WhatsApp Image 2019-10-21 at 08.27.27

Maandag was mijn eerste stagedag. Om 9 uur worden we op de stichting verwacht, maar Indonesië is niet zo van de tijd. Ik was donderdag dus ook al naar de stichting geweest. Het is een mooi gebouw. Er zijn volgens mij nu 3 of 4 klaslokalen in gebruik waar les in wordt gegeven. Jill, mijn stagebegeleider, was er niet dus ik ben nog een beetje bezig met het voorbereiden van wat ik precies wil doen.

Ik denk dat ik uiteindelijk lang bezig ga zijn met mijn onderzoek naar gezonde voeding. Ik vind dat wel moeilijk, aangezien mijn spanningsboog nooit zo heel hoog is geweest en ik graag ook wat praktisch zou willen doen. Thuis in Enschede doe ik ook veel andere dingen onder het studeren door, zoals sporten, eten en spelletjes. Zo kan ik me beter concentreren maar dat kan hier niet echt. Binnenkort ga ik nog met Jill overleggen wat ik precies ga doen. Ik hoop dat ik daar een beetje uitdaging in kan vinden en dat ik me niet snel ga vervelen.

Op de stichting eten we ‘s middags warm. Dat is meestal rijst of noedels. Zoals jullie op de foto’s kunnen zien krijg je een pakketje waar het eten in zit. Hier is het juist beleefd om met je handen te eten, en het eten is om je vingers bij af te likken. Bij de rijst zitten groentes. Wat het allemaal precies is weet ik niet, volgens mij zijn het ook groentes die wij in Nederland niet kennen. De groentes zijn heel gekruid. Vaak is het ook pittig, maar ik red me daar tot nu toe wel mee: tidak pesah (niet pittig). Vaak zit er ook iets van kip of gedroogd rundvlees bij.

WhatsApp Image 2019-10-21 at 08.25.33WhatsApp Image 2019-10-21 at 08.25.34

Er was geen water om handen mee te wassen of om de wc door te spoelen. Het is nu erg droog op Lombok, maar binnenkort wordt het het regenseizoen en zal er weer meer water zijn. Zometeen ga ik met iemand van de stichting mee naar de kampung en bezoeken we het huis van een student. Ik ben benieuwd hoe het leven in de dorpen is.

Groetjesss

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Omke E en tante S:
    21 oktober 2019
    Beste Judith,
    Vroeger speelde je accordeon. Wellich loop je op een markt eend tegen zo'n instrument aan. Ze zijn er vast niet duur. Enn... in het land der blinden is eenoog k o n i n g..
    Omke E en tante S.
  2. Diny Zwaaij:
    21 oktober 2019
    21 oktober. Fijn dat alles zo goed gaat. De slaap al een beetje geregeld? Bijna jarig!!!
  3. Anneroos:
    22 oktober 2019
    He Juud! Leuk om de verhaaltjes te lezen! Leuk om zoveel nieuwe dingen te ontdekken (en te proeven ;) ) En dat surfen lijkt me echt heel gaaf, maar dat komt er vast nog wel van! Veel succes met je onderzoekje opzetten maar geniet vooral van je Verjaardag vandaag! xx
  4. Omke E en tante S:
    22 oktober 2019
    Via dit medium, voor ons bijna op de drempel van de 23e: Fan herte lokwinke mei dyn twadde lustrum. It komt no wol in dei te let oan. Maar groeten van ons,
  5. Eveline:
    23 oktober 2019
    Oh, heerlijk.... met je handen eten. Ik ken nog wel een paar kinderen die dat ook graag zouden willen doen.... dikke kus vanuit de big apple, voor jou van ons allemaal