Het leven is een feestje

18 december 2019 - Praya, Indonesië

Hey allemaal,

Ik wil jullie even meenemen naar alle feestjes hier op Lombok: trouwen, verjaardag, uitgaan, regenen… Because life is a party but you must self the slingers uphangen! (en zoals je kan zien gaat mijn niveau Engels hier met de dag achteruit)

Inmiddels hebben een aantal kindjes hun hand op de muur gezet, en zie hier het resultaat. We moeten er nog mee verder, er staan nu ongeveer 40 handjes op maar we moeten er nog zo’n 300. De kinderen hebben alleen net hun examens gehad en zijn de komende maand soort van vrij, (wat ze volgens mij allemaal fijn vinden), dus dit moet na de kerstvakantie.

WhatsApp Image 2019-12-18 at 06.24.34WhatsApp Image 2019-12-18 at 06.25.47

Vorige week zijn we ook naar een collega geweest die getrouwd is. Hier vieren ze een huwelijk soms wel voor twee weken, afhankelijk van hoeveel geld de familie heeft. Wij gingen lunchen bij de ouders en we kregen weer ontzettend veel eten. ’s Middags zou er een soort van optocht zijn, maar daar zijn wij niet naartoe gegaan. Er is dan een lange stoet waarbij iedereen mooie kleren en make-up draagt. Er is dan muziek en er wordt gedanst. Het lijkt wel alsof het hele dorp dan óf aanwezig is, óf komt kijken.

WhatsApp Image 2019-12-18 at 06.36.44

In het weekend ben ik met Cheyenne naar Gili Trawangan geweest. Daar zijn we leuk uitgegaan, en ja dat mis ik best wel uit Nederland! Hier hebben ze ExtraJoss, dat is een soort van de suiker uit de Redbull en dus ontzettend slecht voor je. Hier zie je mij, Stan en Yassier dat dus nemen.

WhatsApp Image 2019-12-18 at 06.24.15 (2)

In alle landen behalve in Indonesië en de Filipijnen is het verboden. Wel top dat het hier ook gewoon in de kantine van de school wordt verkocht… Mijn alcohol tolerantie is ietsjes lager dan in Nederland dus ik was overdag lekker brak. We hebben gechilld aan het strand en lekker Westers gegeten. Ik ben nog steeds niet klaar met de rijst, want als ik snel nadenk wat ik zin heb om te eten is dat nog steeds rijst. Al zou ik een frikandelbroodje ook wel lekker vinden 😉 Cheyenne en ik gingen ook snorkelen. Nadat we eindelijk twee duikbrillen en snorkels hadden die goed zaten en niet lek waren zagen we mooie visjes. Ik heb ook een mega grote schildpad gezien. Heel bijzonder! We hebben ook lekker over het eiland gefietst. Na een maand niet gefietst te hebben kan ik het nog steeds.

WhatsApp Image 2019-12-18 at 06.24.15 (1)WhatsApp Image 2019-12-18 at 06.24.15 (3)

Mijn verslag van de universiteit is inmiddels echt bijna af, feestje voor mij dus! Hieronder een voorbeeld van de posters over gezonde groente en drinken. Ik wil aan de kinderen laten zien dat gezond en drinken eten ook een feestje kan zijn.  Ook zie je hier het kwartetspel en dat de kinderen er leuk mee spelen.

WhatsApp Image 2019-12-18 at 06.26.46 (1)WhatsApp Image 2019-12-18 at 06.26.46

Poster blog 2

Poster blog 1

Inmiddels heeft het echt een paar keer heel hard geregend hier, en waarschijnlijk gaat dat nu elke dag gebeuren. Hopelijk hebben we dan ook weer elke dag water thuis! Nog meer feest!

WhatsApp Image 2019-12-18 at 06.24.15

Gisteren wilden we gadogado halen als avondeten, dat is een soort van gekookte groente met rijst en pindasaus. Overal was het al op en het begon een beetje te regenen. Uiteindelijk zeiden ze bij een kraampje dat ze wel gadogado hadden, maar dat was het helemaal niet. Er zat namelijk geen pindasaus bij, en het was ook pittig. Maar we hebben wel weer wat nieuws uitgeprobeerd en daar hou ik van! Ik wil alles meemaken, er is nog zo veel wat we niet hebben gedaan of geprobeerd!

Vandaag is het de verjaardag van D’Jay (de zoon van Jill), hij is 5 geworden. Vanmiddag gaan we bij hun thuis taart eten en avond eten. Hij had zijn verjaardag op school gevierd en heel veel cadeautjes gekregen. De cadeautjes zijn overigens hetzelfde als wat een kind in Nederland wil hebben; autotjes, lego en spullen van spiderman. Maar niet elk kind in Indonesië zal zo verwend worden als hij… Ook zijn verjaardagen hier niet zo bijzonder als in Nederland.

Maar over het algemeen wordt het leven hier meer gevierd, er wordt geleefd in het moment. Zoals mijn ouders altijd zouden zeggen: de dominee vroeger zei altijd: als er iets te vieren valt moet je dat doen, want je weet niet wanneer het de volgende keer is dat dat kan!

1. Annette Zwaaij:
    18 december 2019
    Wat leuk dat je leven daar een groot feest is! Geniet er van en neem straks ook wat van die ideeën en belevingen mee naar Nederland. Maar als de ExtraJoss net zo smaakt als dat RedBull ruikt, dan hoef ik dat feestje niet mee te maken ;) Leuke posters en kaartspel! Nog 1 dag, en heb je dan vakantie? Liefs XXX
  2. Judith:
    ❤️ Ja, bijna vakantie! Ik zal de Joss wel hier laten
  3. Vera:
    18 december 2019
    Nice die posters zien er goed uit ! En prettig dat je nog kan fietsen hoor
  4. Judith:
    18 december 2019
    Dankuwel hoor. Jawel he, zou ook zo stom zijn als ik weer zijwieltjes nodig zou hebben
  5. Diana Kroeze:
    18 december 2019
    Klinkt goed Judith!! Het zou trouwens wel een tekst van ds Gerard kunnen zijn. Mooi om te lezen dat je daar geniet
  6. Judith:
    22 december 2019
    Jij mag nooit meer raden ;)
  7. Amber Klumper:
    19 december 2019