Samen spelen, samen delen, samen leren!

13 januari 2020 - Praya, Indonesië

Hey allemaal!

Dit is mijn laatste week hier in Praya. Op dit moment is mijn filmpje aan het uploaden en heb ik dus mijn laatste project echt afgerond. Op dit moment zit ik alleen op stage. De andere meiden zijn al naar huis, want er is al de hele dag geen internet op de stichting. Thuis hebben we geen water. De watertonnen zijn inmiddels wel weer gevuld dus we hebben tenminste iets. En ik ga zo nog lekker douchen op de stichting!

IMG_7032

Afgelopen donderdag had ik mijn les aan de afterschoolcare kindjes gegeven. Dat was zo leuk! Ze deden zo goed mee en ze waren heel enthousiast. Wawan, een collega, vertaalde alles voor mij. Mijn powerpoint was in het Indonesisch, en ookal ken ik al wel veel woordjes, het is toch fijn als er iemand bij staat die de kinderen ook snapt.

IMG_7140

Ik had eerst een spelletje dat de kinderen moesten kiezen welk product gezonder is. Links was dan bijvoorbeeld ‘Pisang’ (banaan), en rechts ‘Pisang Goreng’ (gebakken banaan). Iedereen was vrolijk en het was echt een wedstrijd (ookal was dat helemaal niet de bedoeling). De groep die aan de goede kant van het lokaal stond juichde echt als ze het goed hadden. De sfeer zat er lekker in.

IMG_7155

WhatsApp Image 2020-01-13 at 08.18.44

Daarna moest er ook nog even theorie in. Ik heb ze heel kort verteld dat water, fruit en groente gezond is en waarom. Ik heb ze ook nog twee animatiefilmpjes laten zien over gezond eten. Daarna gingen we buiten een soort van speurtocht / quiz doen. De klas van 24 kinderen werd over 6 groepjes verdeeld. Samen moesten ze een groepsnaam verzinnen (van een fruitsoort). Ik had 19 vragen verstopt op het terrein die ze moesten vinden en beantwoorden. Fanatiek dat iedereen was! Ik was even vergeten dat studenten in Nederland gewoon lui zijn en dat het tegenovergestelde ook nog steeds bestaat. Het was leuk om de kinderen te zien samenwerken. Daarna gingen we samen fruit eten, dat ik had gekocht voor de kinderen en het personeel. Samen spelen, samen delen. En samen leren. Want zij leren niet alleen van mij, ik leer misschien nog meer van iedereen!

IMG_7207

IMG_7281

Veel mensen hebben het via whatsapp of facebook al wel gezien: ik zamel ook geld in voor de stichting. Er is geld nodig voor (de inrichting van) het nieuwe schoolgebouw. We zitten inmiddels al op €2000,-, maar we gaan voor de €5000,-! Met een euro extra kan hier al heel veel worden gedaan. Met jou euro kunnen we bijvoorbeeld stenen, verf, een tafel of een boek kopen. en verf betalen. Ik ben zo dankbaar voor iedereen die al heeft gedoneerd, dankjewel! Zouden jullie het allemaal willen delen, zodat we nog meer geld kunnen ophalen? Doneren kan via deze link: https://anakbangsa.donatienetwerk.nl/…/samen-de-toekomst-in… . Liever via een tikkie, of lukt het niet? Laat het me dan weten! Alle kleine beetjes helpen.

IMG_7098

Ik ga me niet vervelen hoor deze week. Er moeten nog extra verfhandjes op de muur en morgen en donderdag is er nog afterschoolcare. Donderdag is mijn afscheid op de stichting. Wat er precies gaat gebeuren is een verrassing. Vrijdagochtend vlieg ik naar Jogjakarta, waar ik nog 1 week ben. Daarvoor moet ik nog mijn koffer inpakken. Kleren en onnodige spullen laat ik hier achter, herinneringen, foto’s en souvenirtjes gaan mee. En dan afscheid nemen van iedereen…

IMG_7383

Oh en doneren he!

1. Diny Zwaaij:
    13 januari 2020
    Zo te zien heb je het geweldig gedaan! Sterkte met het afscheidnemen, en nog een fijne week erna. En dan is het alweer naar huis toe, dus tot spoedig ziens. Liefs van oma.
  2. Annette Zwaaij:
    13 januari 2020
    succes de laatste week! Zal wel gek zijn, in je eentje in het studentenhuis? Waarom zitten de kinderen op de grond? Geen geld voor tafels en stoelen? Ze hebben vast wel vloerverwarming ;)
    XXX
  3. Judith:
    15 januari 2020
    Dankjewel! Nee ik ben niet alleen, de andere meiden waren al naar huis van de stichting.
    Het lokaal is multifunctioneel, ik denk dat er daarom geen tafels en stoelen zijn. Er wordt gespeeld, gedanst, gebeden en zitten op de grond doen mensen hier sowieso veel.