Aapjes kijken

4 december 2019 - Sembalun, Indonesië

Dit weekend ging ik met Lisanne weer (ja, alweer, suuupersaai) roadtrippen.

ab

Er was echt prachtig uitzicht in de bergen en toen wilde ik snel stoppen. Alleen het verschil tussen de weg en de berm is daar best wel groot en toen vielen we… Een paar krasjes later (sorry scooter…) stonden we dus op de mooie plek. Maar wie kwam daar ook aanlopen? Meneer de aap! Die ging even lekker op onze scooter chillen. En hij beet even lekker in onze scooter. Meneer de aap was eigenlijk niet zo schattig als dat hij eruit zag en vond ons ook niet zo lief. Vandaar mijn trauma aan apen sindsdien.

c

IMG_4934

Lisanne had op internet gezien dat ergens een mooie plek was om foto’s te maken – the true instragrammer. De locals gingen ons helpen om daar te komen en dan krijg je de toeristische route (of nouja, denk dat de toeristen liever een andere weg nemen): we moesten over een rivier heen (zonder water), en in de rivier maken ze hier vaak een vuilnisbelt van… Super vies dus. Er stonden ook koeien daar. Uiteindelijk kwamen we dan toch bij de plek, het was er super mooi (zie foto!). Het leek net een lapjesdeken bij de bergen. All of a sudden was er een hele megaharde klap van het onweer, en aangezien wij op een hoog punt stonden was dat toch wel een beetje eng. Toen gingen we maar weer verder met onze reis naar het noorden.

IMG_4989

Zaterdag gingen we naar de Tiu Kelep watervallen. Het was er erg touristisch, ookal heb ik niet veel toeristen gezien. De locals willen je allemaal helpen en meenemen naar de waterval, voor geld natuurlijk, en daar wordt je best wel gek van. Je wordt de hele tijd nageroepen en je voelt je echt bekeken. We gingen ook zwemmen in de waterval, daar kwam echt met heel groot geweld water vanaf. Heel veel mensen wilden met ons op de foto, maar dat is niet zo heel fijn als je in je bikini staat… Dan voel je jezelf dus een aapje.

IMG_5219IMG_5115

Nadat we ’s avonds zonsondergang hadden gekeken vanaf het dak van een hippietentje, hebben we nog een biertje gedronken met een Spaanse man. Bier is hier niet zo makkelijk te krijgen in een winkel, dus de mensen van dat restaurant gingen het eerst voor ons bij een ander restaurant halen. Toen we weg wilden gaan waren mijn slippers weg. Je moet namelijk altijd voordat je een huis naar binnen of in een barucka gaat zitten je schoenen/ slippers uit doen. Er zaten allemaal Nederlanders, maar die hadden ze ook niet gezien. Bleek dus dat de man van het restaurant ze even had geleend om bier voor die andere Nederlanders te halen…

IMG_5288

Zondag maakten we ons rondje met de scooter rondom de Rinjani af. We reden door het noorden van Lombok. Daar is echt nog heel veel schade te zien van de aardbeving. Bijvoorbeeld op de foto hieronder staan alleen nog de muren, waarschijnlijk zijn ze weer bezig met opbouwen. Er ligt veel puin langs de weg. We gingen over de Monkey Forest Road, een hele kronkelige weg over door de bergen waar ook allemaal apen zitten. Ik vind het echt heel leuk om daar te rijden, zo mooi en zo vet! Alleen op een gegeven moment stonden er allemaal mensen op een plek, dus wij daar ook stoppen, bleek dat er een dag geleden een truc daar uit de bocht was gevallen en naar beneden was gestort… Ze waren bezig troep van de steile afgrond te halen, de truc lag nog beneden en ik weet niet hoe ze die ooit naar boven gaan krijgen. Ja mama, ik zal voorzichtig doen!

e

Langs de weg zijn we nog een keer gestopt om bij een rivier te kijken. Het water was echt super helder en er was (bijna) geen afval. Een vader was zijn kindjes aan het wassen in de rivier. We hebben even wat foto’s gemaakt van het mooie water (niet van de kindjes hoor) en op de rotsen gezeten.

IMG_5469

In de hoofdstad Mataram hebben we nog in een park gechilld. Zo bijzonder dat er tussen alle arme huisjes dan een best mooi park is. Het was niet heel groot. Er was een grote vijfer waar ook vissen in zwommen. In het midden van het water stond een boeddhistische tempel. Het was lekker om daar even in de schaduw te zitten, want het was ontzettend warm. Ik denk dat het 35 graden was. Opzich wen je daar wel aan, maar als je de hele dag in de brandende zon zit is dat wel heftig. Rainseason has not started yet… (regenponchos waren voor de drie druppen die vielen in de bergen)

IMG_5500d

Daarna weer lekker terug op de scooter naar Praya waar we wonen, moe van een leuk weekend maar ook weer zin in de nieuwe week!

1. Vera niessink:
    4 december 2019
    Nice Nice ! Apen zijn ook vlgm suuuper agressief
  2. Diny Zwaaij:
    4 december 2019
    4 december. Waarom begin je met s u P E R s a a i ? Prachtig! Hele mooie foto's!
  3. Simone:
    9 december 2019
    Hey nichtje,
    eindelijk ingelogd op je blog ! Ik dacht : je moet maar een mooi fotoboek maken en alles live vertellen maar het duurt wel erg lang. Dus met terugwerkende kracht gelezen. Wat een mooie (levens) ervaring en een prachtig land. Hier leer je veel meer van dan uit de studieboeken (euh, geen verantwoorde opmerking?). En ja, je stage is ook belangrijk, daar gaan we vast ook nog iets van horen (als je weer veilig thuis bent).
    Over twee weken weer kerst zonder Juut, maar dit jaar een veel fijnere reden !
    Liefs, doe voorzichtig en geniet
  4. Judith:
    12 december 2019
    Hoihoi, wat lief! Fijne kerst alvast ;) volgend jaar hoop ik er dan écht bij te zijn (driemaal is scheepsrecht toch?)!