Finding Nemo

13 november 2019 - Gili-eilanden, Indonesië

Zondag ochtend zijn we met een vissersbootje naar twee onbewoonde eilandjes geweest. Ken je die bootjes waarbij de mensen van Expeditie Robinson van het ene eiland naar het andere worden gebracht? Zo’n eentje hadden wij ook! We gingen naar Gili Lampu en Gili Kondo, twee hele kleine onbewoonde eilandjes.

Er waren 3 mannen met ons mee. De eerste hebben we afgezet op een eilandje, die had volgens mij een doos met water bij zich en die bracht hij naar een soort van baruka (hutje) met een winkeltje daar. De andere twee mannen bleven wachten terwijl wij gingen snorkelen. Er waren heel veel vissersbootjes op zee, iedereen zwaaide en lachte naar ons.

Misschien moet ik er even bij zeggen dat ik nog nooit in mijn leven had gesnorkeld. Als je ooit de kans krijgt moet je het echt doen. Het was fantastisch! We sprongen vanaf de boot in de zee. Het is zo bijzonder, want je springt vanaf de normale wereld in een hele andere wereld. Het water was super helder en je kon zo veel dingen zien. Zo mooi, ik denk dat het een van de mooiste dingen is die ik in mijn leven heb gezien.

Er waren visjes in allerlei vormen, maten en kleuren. Nemo visjes, regenboog kleur visjes, blauwe zeesterren, parelmoer schelpjes, slakkenhuizen van ongeveer 10 centimeter. Het is echt prachtig als er een schol vissen aankomt. Ik weet niet hoe ik het kan beschrijven maar het was echt mooi. En ondertussen is het ook genieten als je per ongeluk een slok zout water naar binnen krijgt…

De zee was super diep, ik vond het heel mooi om te zien dat er een soort van afgrond in de zee was. Bij het ondiepe (ongeveer 5 meter diep) kon je alles nog zien, maar dan opeens kan je de bodem niet meer zien omdat het heel diep is.

Op het strand was mooi roze. Het zand zakte in wat echt heerlijk lag. Er waren alleen kleine beestjes in het zand die je beten en dat prikte, dus helaas konden we er niet lang van genieten.

Eenmaal terug op het vaste land van Lombok waren er heel veel Indonesische kindjes aan het zwemmen. Super fijn om dan niet charmant uit de boot te stappen… Wij vallen wel heel erg op altijd, er willen dan ook veel mensen met ons op de foto.

Ik heb helaas geen foto’s van het snorkelen, maar als je Gili Lampu en Gili Kondo opzoekt op google krijg je een aardig beeld!

WhatsApp Image 2019-11-11 at 05.08.33

1. Vera:
    13 november 2019
    nog nooit gesnorkeld?? ook niet op vakantie?
  2. Omke E en tante S:
    13 november 2019
    Dag Judith,

Wat beleef jij veel in zo'n korte tijd. Het lijkt haast alsof je studiereis een vakantiereis is. Dat is prachtig, zo'n buitenkans!

Voor anderen wellicht niet zo interessant maar aan ons vertel je vast wel eens iets over je werk daar en over je taken met je studiegenoten.

Bovenal: geniet van de mensen om je heen en van de paradijselijke natuur.
  3. Annette Zwaaij:
    14 november 2019
    Net als je oom en tante lijkt het me ook leuk om weer wat over je stage te lezen. Hoe gata het met je onderzoek? Maar dit verhaal over het snorkelen is toch ook geweldig! Als zwemmen in een groot aquarium! Jullie gaan vast nog een keer en dan met camera?! XXX