Vieze voetjes

21 november 2019 - Gili Trawangan, Indonesië

Ik ben op dit moment plannen aan het maken voor mijn kerstvakantie. Ik ben namelijk twee weken vrij dan. Het lijkt me super vet om ook alleen te reizen, want dat heb ik tot nu toe nog niet echt gedaan en dat wil ik toch wel heel graag nog doen. De andere meiden gaan naar Jogyakarta, waar ik mijn laatste week in januari naartoe ga om Andrea op te zoeken. Daarna gaan ze naar Bali om oud en nieuw te vieren en daar wil ik ze wel joinen (ja, met een cocktail in je hand op het strand). Dan nu nog een plan voor met kerst in de eerste week van de vakantie. Op internet kom ik super veel mooie dingen tegen. Maar wat is leuk om alleen te doen, betaalbaar en haalbaar binnen een korte tijd? Iemand tips? Ik heb nog geen idee, ik zal het jullie over een maand vertellen wat het plan is.

Wat ik ook op internet tegen kom wat leuk is voor toeristen is Gili Trawangan. En laat ik daar nou net afgelopen weekend al zijn geweest. Yassier en Stan (twee vrienden van Sirius) lopen daar 3 maanden stage. Saskia, vriendin van Stan was er ook. Ik ging met de public boat naar het eiland. Public boat wil zeggen dat alle local mensen daar ook op gaan en dat het wat goedkoper is. En vooral dat het géén speedboat is. En dat betekent dus dat je de hele hoge golven meepakt. Ze nemen een schommelschip wel heel letterlijk hier in Indonesië, soms gingen er mensen zelfs gillen omdat we zo schuin gingen.

WhatsApp Image 2019-11-21 at 08.00.36

Gili Trawagan is een eiland waar heel veel toeristen komen. Het is een klein eilandje van 15 km2, groot Harfsen dus, waar geen auto’s en scooters zijn. Het vervoer is gewoon met de benewagen, gammele fiets of met paard en wagen. Ook niet alle straten zijn verhard. Met als gevolg heeele vieze voeten en mijn witte asics zijn bij deze niet meer wit. Met de stichting gaan we ook wel eens naar de kampung (het ‘dorp’) en daar leek dit leven wel een beetje op. Iedereen is veel op straat, het ziet er (behalve de grote ‘Kalverstraat’ van het eiland) armoedig uit en overal zijn kleine weggetjes die niet allemaal op Google Maps staan.

WhatsApp Image 2019-11-21 at 08.00.32

Vrijdagmiddag heb ik Stan en Yassier geholpen bij een beach cleanup van hun stichting Gili Plastic Free. Dat doen ze elke week en ze proberen om dan met zo veel mogelijk toeristen een uur lang het strand en het eiland op te ruimen. Plastic bij plastic, glas apart en papier in een andere zak. En ja, dan voel je je best wel vies en armoedig omdat je afval van de straat plukt, iets wat hier hele arme mensen zonder opleiding ook doen om geld te verdienen. Waarom maken we er eigenlijk zo’n troep van?

WhatsApp Image 2019-11-21 at 08.00.35

Stan was zaterdag jarig. Om dat te vieren gingen we eerst eten bij hun stagebegeleider. Er waren nog 15 anderen die ook bij hun stichting te werken, andere studenten uit allemaal verschillende landen. Daarna zijn we lekker gaan stappen. Het was super leuk!

IMG-20191116-WA0013

Zaterdag waren we lekker brak. We hebben die dag niet zo veel bijzonders gedaan, behalve heerlijk gegeten en een massage gehad. Ik ging ook nog shoppen in de ‘Kalverstraat’, maar niet echt wat leuks gevonden. Het is hier bij de meeste winkeltjes net zo duur als in Nederland en ze hebben minder leuke kleren. Het zijn hele kleine winkeltjes, dus geen grote Stings of Zara’s. ’s Avonds hebben we heerlijk tapas gegeten in de Kalverstraat. En ja, Judith heeft zelfs vis geproefd en ze vond het lekker (is mijn familie nu trots?).’

WhatsApp Image 2019-11-21 at 08.00.31

WhatsApp Image 2019-11-21 at 07.59.20

Zondag gingen we naar Gili Meno, een eiland naast Trawangan. Daar hebben we het hele eiland overgelopen (pfoe wat was het warm daar…) en gesnorkeld. Er waren standbeelden in het water en daar kwamen heel veel mooie visjes op af. Op een gegeven moment zwom ik gewoon in de vissen. En eentje beet er mij… Je zou bijna denken dat dat slechte karma is omdat ik vis heb gegeten. Als ik weer thuis ben laat ik filmpjes zien!

WhatsApp Image 2019-11-21 at 08.04.46

WhatsApp Image 2019-11-21 at 08.05.35

Aangezien er thuis geen water was ben ik maandagochtend weer terug naar huis gegaan en kwam ik dus te laat op stage. Inmiddels is het donderdag, ik kreeg net een appje dat er net ein-de-lijk na 1 week weer water is! We konden douchen op de stichting, maar afwassen met babydoekjes een stinkend riool begint wel een keer te vervelen. En ik wil sporten zonder daarna niet te kunnen douchen!

Zo, nou heb ik vandaag tóch nog wat nuttigs gedaan op stage; ik had vannacht een wilde nacht toen ik met Cheyenne, Khalid en Wawan nog uit ging in Senggigi, dus was een beetje moe.

1. Annette Zwaaij:
    22 november 2019
    te laat op stage omdat er geen water was. Ha, ha! Zeker strafwerk gekregen: een uurtje de regendans doen?!