Stargazing

4 november 2019 - Senggigi, Indonesië

Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent!

Donderdag hadden we een girlsnight en ging ik met de 4 Nederlandse meiden en Jill, stagebegeleider, wat leuks doen in Mataram, de hoofdstad van Lombok. We gingen naar de grote shopping hall. Het is echt heel bijzonder om zo vanaf de ene wereld in de andere te komen: in onze stad is best veel armoede, en dan kom je in zo’n super grote en mooi overdekt winkelcentrum. Daar waren heel veel winkeltjes en het zag er allemaal wat meer Westers uit. Er zat bijvoorbeeld een KFC en een Nike store.

We hebben gegeten bij een westers restaurantje. Ik had daar een lekkere salade; heel fijn om eindelijk veel groente te kunnen eten. Weet niet of ik dat al eerder had gezegd, maar er wordt hier dus niet zo veel met groente gekookt. Een groot deel van het eten bestaat uit koolhydraten (rijst of mie) met meestal wat vlees. Soms zit er wel iets groente in maar niet zo veel als dat we gewend zijn om in Nederland te eten.

Bij het restaurant hadden ze ook ontzettend lekkere kip. Ik zei al tegen de andere meiden: “Ik heb dit mijn hele leven gemist”. We hebben het best vaak over dingen die we missen vanuit Nederland, en eigenlijk wordt vooral het eten gemist (sorry papa en mama). Ik heb er zelf nog niet echt last van, omdat ik voor mijn gevoel alles pas nog heb gegeten, maar die andere meiden zitten hier natuurlijk al langer. We hebben zelfs gewoon brood en cheddar kaas om een tosti mee te maken. Ik heb zin in pepernoten, maar die heb ik gelukkig nog in mijn koffer zitten om met Sinterklaas op te eten. In de grote steden hebben ze vaak Westers eten. De rijst enzo vind ik ook echt fantastisch, dat ga ik heel erg missen in Nederland. Kortom, ik kom hier dus niks tekort, op soms wat gezonde dingen na.

Na dat heerlijke eten gingen we naar de bioscoop en hebben we Malificent 2 gezien. De eerste film daarvan heb ik een hele tijd terug ook in de bioscoop gezien in Nederland, deze film is echt een aanrader. We konden hem gewoon zien omdat hij Engels gesproken is. Naar de film gaan hier is veel goedkoper, ongeveer 2 of 3 euro. Voor de popcorn en het drinken betaal je alleen veel meer. Het was heel leuk en heb een hele gezellige avond gehad.

WhatsApp Image 2019-11-04 at 05.21.53

Vrijdag avond/nacht gingen we een kampvuur maken op het strand, ter ere van Cheyennes verjaardag. Het was echt fantastisch om zo laat nog op het strand te zijn; het was helemaal donker (op het kampvuur na dan) en er waren super veel sterren. Ik heb nog een paar leuke wensen gedaan toen er een paar sterren naar beneden donderden. Natuurlijk hebben we ook weer gezwommen in het donker. Vanaf de zee gezien was het ook heel mooi om ons kampvuur met de zitzakken er omheen te zien. En naast dat er ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds rijst wordt gegeten wil ik daar nu ook even ’s nachts aan toevoegen. De late night snack was namelijk, je raadt het al, rijst.

De rest van het weekend zijn we in Senggigi geweest. Ik vond het fijn om weer even weg te zijn uit Praya. Niet omdat ik het daar niet leuk vind, maar omdat het fijn is om even wat anders te kunnen ontdekken en om daar de toerist te spelen. Op die plekken is het meer toegestaan om korte broeken of jurkjes aan te hebben. In Praya mag dat niet vanwege de strenge Moslim cultuur. Naar stage bijvoorbeeld heb ik altijd een lange broek of rok aan, je moet je schouders bedekt hebben en je mag niet een te laag shirt aanhebben. En ja, dat is wel warm, maar aan de andere kant wen je er aan.

WhatsApp Image 2019-11-04 at 05.21.19WhatsApp Image 2019-11-04 at 05.21.20

We hebben zaterdag een massage gehad, dat was echt heerlijk. Zondag gingen we in het zwembad van een luxe hotel zwemmen. Dat was echt een paradijsje, zo mooi! @Zwembad de Boskoele; ik zie ruimte voor verbetering. ’s Avonds gingen we de zonsondergang kijken bij een bar aan het strand, nou dat viel mooi even tegen. Er was veel bewolking waardoor het niet echt mooi was. Het ondergaan van de zon is wel heel bijzonder, want je ziet de zon letterlijk bewegen. Het duurt ongeveer een half uurtje van schemering tot donker. Dat is wel raar, want soms ben je even binnen en als je dan weer buiten komt is het donker, net alsof iemand het lichtknopje uit heeft gedaan.

En dan is het om half 7 donker en ga je nog lang niet slapen. Meestal slaap ik hier doordeweeks rond 11 uur slapen en ik ga er rond 8 uur weer uit. Ik slaap echt prima hier. Ik ben ook nog niet ziek geweest (afkloppen), behalve dat ik nu een beetje verkouden ben van de airco’s die ik heb gezien dit weekend.

Toen we zondagavond terug kwamen met de taxi vanuit Sengiggi zaten Khalid (de man van mijn stagebegeleider) en Juda (een vriend van de familie) in de tuin muziek te maken. Daar zijn we toen nog even bij gaan zitten. Heel gezellig en leuk om zo’n jamsessie te zien. Juda heel mooi zingen en gitaar spelen, Khalid speelde cajón(zo’n drum kastje uit Peru waar je op zit). Ik heb zelf ook nog cajón gespeeld, dat is toch wel moeilijker dan het lijkt. Ik had dat al wel eens gedaan toen ik met Suze, Femke en Anneroos mee deed aan zo’n voorstelling op het Isendoorn, mijn middelbare school, maar daar schaam ik me achteraf een beetje voor, mijn drumkwaliteiten zijn namelijk best wel slecht.

Vanmorgen heb ik al gedoucht met een gekko, soort van salamander, van ongeveer 20 centimeter. Best eng, want hij beweegt heel snel en soepel en kijkt je de hele tijd aan met zijn enge ogen.

Inmiddels is de werkweek weer begonnen, net als dat die voor jullie allemaal weer begint. Ik hoop dat ik deze week mijn enquêtes kan uitdelen aan de kinderen, zodat ik verder kan met mijn onderzoek. Mijn onderzoeksvoorstel is inmiddels klaar, dus ik sta nu een beetje stil met mijn onderzoek. Ik ga weer verder met mijn speurtocht naar motivatie om nuttige dingen daarvoor!

Liefs,

Judith

1. Inge:
    4 november 2019
    Leuk om weer van je te horen Judith! Wat een belevenissen allemaal. Groetjes, Inge
  2. Annette Zwaaij:
    6 november 2019
    stuur even een receptje van je rijstmaaltijden. Waarom smaakt het zoveel lekkerder dan de nasi thuis? De warmte van het land, de beleving, de lieve mensen, de soort rijst?
  3. Judith:
    7 november 2019
    Haha heb ik niet want we koken niet zelf. Misschien omdat ze er hier heel veel tijd in stoppen, en andere kruiden?